Rozpoczęcie sezonu – Klimczok na dobry początek

Jarek Zaktaulizowany: 21 marca 2018 (Opublikowany: 13 marca 2011)
Résumé: 13-03-2011 9.5 km 3h 05min GOT: 16 Ślad GPX

Pierwsza wycieczka w sezonie, zwyczajowo, nie jest ciężka – przynajmniej w naszym przypadku :). Głównym jej celem jest przygotowanie organizmu do wysiłku po zimowym zastoju. Dodatkowo, psa również trzeba przyzwyczaić. Założenia spowodowały, że celem stał się Klimczok (1117 m n.p.m.).

Do schroniska PTTK „Na Klimczoku”, które w rzeczywistości jest umiejscowione na stokach Magury, prowadzi kilka szlaków. My zdecydowaliśmy się na zostawienie samochodu w Szczyrku, nieopodal Domu Turysty PTTK, skąd rozpoczęliśmy wycieczkę szlakiem niebieskim.

Początkowo szlak biegnie asfaltem, serpentynami, niezbyt forsowny podejściem zdobywając wysokość. Po osiągnięciu Sanktuarium Matki Bożej na Górce (670 m n.p.m.) droga przechodzi w leśny dukt, co jest zdecydowanie bardziej wygodne dla stóp. Po chwili pojawiają się pierwsze panoramy w stronę Skrzycznego (1257 m n.p.m.) i Małego Skrzycznego (1211 m n.p.m.), które towarzyszą przez dłuższą chwilę.

Po pewnym czasie dochodzi się do miejsca, zwanego „Na Pięciu Drogach” (935 m n.p.m.), gdzie krzyżuje się szlak niebieski z zielonym. Ten pierwszy jest zdecydowanie bardziej stromy, więc my postanowiliśmy ostatni kawałek drogi do schroniska przejść szlakiem zielonym.

Drogę powrotną rozpoczęliśmy zaś dla odmiany szlakiem niebieskim, by „Na Pięciu Drogach” zamienić go na zielony. Tym sposobem jest możliwość zrobienia pętli, nie powtarzając tego samego odcinka drogi tym samym kolorem szlaku.

Zejście zajęło nam więcej czasu niż przypuszczaliśmy, na co miały wpływ dwa czynniki – zalegający śnieg, którego było zdecydowanie więcej, niż podczas podejścia, oraz pies, który dość mocno szarpał i trzeba go było wyhamowywać. Niemniej doszliśmy do osiedla „Na Świnorkach”, gdzie spotkaliśmy znaki żółtego szlaku biegnącego z Przełęczy Karkoszczonka (729 m n.p.m.). Pozostał nam do przespacerowania ostatni odcinek drogi asfaltowej.

Szczyrk – Podskale – Klimczok niebieski
zielony
1 godz. 45 min 10 / 5
Klimczok – Szczyrk zielony
niebieski
1 godz. 20 min 6 / 11
  3 godz. 05 min 16 / 16

• Barański M.: "Beskid Śląski. Przewodnik". Oficyna Wydawnicza "Rewasz", Pruszków 2007

• "Beskid Śląski". Wydanie VI. Skala 1:50 000, Wydawnictwo Kartograficzne Compass, Kraków 2009