Groń Jana Pawła II 1-go maja

Jarek Zaktaulizowany: 3 kwietnia 2018 (Opublikowany: 1 maja 2014)
Résumé: 01-05-2014 13.8 km 4h 45min GOT: 20 Ślad GPX

Pogoda w długi weekend majowy nie będzie rozpieszczać, takie wrażenie odnosiłem słuchając różnych prognoz. W miarę ładny miał być pierwszy maj, a potem miało być różnie, ale raczej zimno i deszczowo. Biorąc pod uwagę te informacje, dłuższy wypad odpadał, ale można było wykorzystać „okno pogodowe” i zakończyć potyczkę z Małym Szlakiem Beskidzkim w Beskidzie Małym. Ostatnio doszliśmy na Leskowiec, a teraz chcieliśmy na niego wejść od strony Tarnawy Górnej szlakiem niebieskim i zejść do Krzeszowa Górnego znakami czerwonymi stanowiącymi właściwy fragment Małego Szlaku Beskidzkiego.

Mały Szlak Beskidzki
Za nami 43.4 km
Przed nami 93.6 km

W Tarnawie zameldowaliśmy się nie najpóźniej, a samochód zostawiliśmy na parkingu zlokalizowanym zaraz przy szlaku prowadzącym na Groń Jana Pawła II. Przyjemność ta kosztowała nas pięć złotych, co wydaje się adekwatną opłatą. Po zorganizowaniu się zaczęliśmy spacer.

Idąc szlakiem niebieskim wysokość zdobywa się stopniowo. Dzięki temu droga ta nie jest szczególnie trudna pod względem kondycyjnym. Niestety w widoki też nie jest bogata, co jest utrapieniem. Po ponad godzinie spokojnego marszu dotarliśmy do schroniska, gdzie spotkaliśmy tłumy turystów.

Za każdym razem, jak jestem w schronisku na Leskowcu ma miejsce ta sama sytuacja – wszystkie ławki, których jest całkiem sporo, są zajęte. Tym razem pogoda spowodowała, że wiele osób postanowiło zrobić wycieczkę, ale mam wrażenie, że uroczystość kanonizacji Jana Pawła II, która miała miejsce 27.04, czyli 4 dni wcześniej, przyczyniła się do tego, że ludzie zaczęli odwiedzać miejsca mające cokolwiek wspólnego z Papieżem. Pod tym względem cel wycieczki obrany był trochę niefortunnie, jednak zdałem sobie z tego sprawę za późno.

Posiliwszy się, weszliśmy na szlak czerwony, który sprowadził nas na dół do Krzeszowa, skąd ja powędrowałem dalej – po samochód.

Zamknęliśmy pewien fragment Małego Szlaku Beskidzkiego. Jaki jest jego przebieg w Beskidzie Małym? Trasa nie jest wymagająca, gdyż po wejściu na Górę Żar nie ma większych podejść, za to w wielu miejscach są fantastyczne widoki, w szczególności w stronę Beskidu Śląskiego i Żywieckiego.

Żurek na szlaku

Gdybym miał iść do schroniska na Leskowcu tylko po to, aby zjeść obiad, to… bym to zrobił.

Jedzenie było fantastyczne! Ja, tradycyjnie, poczęstowałem się żurkiem (cennik przedstawiał się następująco: żurek – 9 zł, żurek z jajkiem – 11 zł, żurek z jajkiem i białą kiełbasą – 13 zł), a Ania zdecydowała się na zupę pomidorową. Do tego zabraliśmy pierogi z mięsem. Zarówno zupie, jak i drugiem daniu nie można nic zarzucić. Na deser Ania zabrała sernik, kryjący się w menu pod nazwą „ciasto domowe” i również się nim zachwycała.

Tarnawa Górna – Schr. PTTK na Leskowcu niebieski 1 godz. 15 min 10 / 6
3 godz. 10 min
1 godz. 30 min
20 / 19

• Truś R.: “Beskid Mały. Przewodnik”. Oficyna Wydawnicza "Rewasz", Pruszków 2008
  • Praca zbiorowa. "Beskid Śląski i Mały. Dookoła Polski". Pascal, 2000

• "Beskid Śląski". Wydanie VI. Skala 1:50 000, Wydawnictwo Kartograficzne Compass, Kraków 2009