Chełm Wschodni w słoneczny dzień

Jarek Zaktaulizowany: 20 maja 2018 (Opublikowany: 25 maja 2014)
Résumé: 25-05-2014 23.4 km 5h 25min GOT: 28 Ślad GPX

Pomimo braku odpowiedzi na zaczepkę w komentarzu do wpisu „1-go maja na Leskowcu” Jacek towarzyszył mi na kolejnym odcinku Małego Szlaku Beskidzkiego. Wyruszyliśmy z Krzeszowa Górnego, aby po ponad pięciu godzinach dotrzeć do Palczy. Tym samym, za nami już ponad połowa MSB.

Mały Szlak Beskidzki
Za nami 69.2 km
Przed nami 67.8 km

Początki bywają różne

Jacek, po imprezie firmowej, czekał na mnie w Bielsku-Białej. Mając kilka wariantów tras dojazdowych, wybrałem drogę przez Skoczów, co okazało się nie najlepszym rozwiązaniem. Zawsze irytowało mnie ograniczenie prędkości na tak zwanej wiślance do 70 km/godz., tym razem swoim spostrzeżeniem mogłem podzielić się z policjantami, którzy za pomocą radaru spostrzegli moje lekkie przekroczenie prędkości. Przyszło mi przyjąć mandat i cieszyć się resztą dnia – w końcu dobrego złe początki, czy jakoś tak to było :).

Później jest tylko lepiej

Samochód zostawiliśmy przy zielonym szlaku prowadzącym na Żurawnicę (724 m n.p.m.), skąd doszliśmy do właściwego, czerwonego szlaku. Odległości pokonywaliśmy w bardzo dobrym czasie – po kilku chwilach znaleźliśmy się na przełęczy Carchel, miejscu uwielbianym przez Jacka. Po niecałych dwóch godzinach od rozpoczęcia, byliśmy w Zembrzycach, gdzie zrobiliśmy dłuższy postój.

Z Zembrzyc czekało nas podejście na Chełm (603 m n.p.m) przez Starowidz (534 m n.p.m.). Z jednej strony jest to bardzo ciekawy fragment trasy, obfitujący w panoramy, z drugiej – znaczna część szlaku jest nieosłonięta od słońca, co trochę dawało się nam we znaki… Kilka kroków po Chełmie droga leśna zmieniła się w szeroki dukt, prowadzący nas przez kilka następnych, długich chwil.

Po zejściu do Palczy skierowaliśmy nasze kroki na przystanek autobusowy, gdzie zgodnie z rozkładem za około dwadzieścia minut miał podjechać bus. Jakie było nasze zdziwienie, gdy zauważaliśmy przewóz po niecałych pięciu minutach. Szczęśliwym zbiegiem okoliczności udało nam się skorzystać z tego transportu.

Krzeszów Górny – Żurawnica czerwony 0 godz. 15 min 4 / 3
4 godz. 25 min
1 godz. 00 min
28 / 30

Sam dojazd w Beskid Makowski nie nastręcza problemów i każdy może wybrać dogodny dla siebie wariant.

Bardziej skomplikowana jest logistyka trasy i powrotu do punktu wyjściowego, gdy jest taka potrzeba – na przykład, gdy jedzie się samochodem. Zdecydowanie warto sprawdzić rozkład busów, zapewniających całkiem dogodne połączenia, przynajmniej w trakcie roku szkolnego.

• "Beskid Mały". Wydanie VII. Skala 1:50 000, Wydawnictwo Kartograficzne Compass, Kraków 2012