Pętla z Soblówki. Na Wielką Rycerzową

Wielka Rycerzowa (1226 m n.p.m) będąca jednym z wyższych szczytów w Beskidzie Żywieckim i jednym z popularniejszych w Worku Raczańskim, stała się celem naszej wyprawy. Pogoda zapowiadała się przyzwoicie, więc liczyliśmy na ciekawe panoramy – nie z samego szczytu, gdzie widoki nie są zbyt rozległe, lecz z trasy – zwłaszcza z polany, na której znajduje się Bacówka pod Rycerzową. Tym razem pojechaliśmy w trójkę: Ania, Jacek i ja.

Samochód zaparkowaliśmy na ostatnim możliwym parkingu, gdzie rozchodzą się szlaki, biegnące do tego miejsca razem: zielony i czarny. Ze względu na fakt, że w górę postanowiliśmy iść szlakiem zielonym, a w dół – czarnym, miejsce to było idealne jako punkt początkowy i końcowy naszej wycieczki.

Droga początkowo biegła asfaltem, następnie przeszła w drogę kamienistą – cały czas pod górę, jednak nachylenie nie jest duże, co spowodowało, że zdobywanie wysokości nie nastręczało wielu problemów. Pierwszym punktem kulimnacyjnym była Przełęcz Przysłop (940 m n.p.m) w głównym grzbiecie karpackim, gdzie swój początek ma szlak żółty, którym od tej pory poruszaliśmy się. Szlak zielony natomiast przekracza granicę i schodzi do osiedla Podrycerzowa w Nowej Bystrzycy.

Jednym z charakterystycznych punktów naszej trasy były towarzyszące jej stacje drogi krzyżowej różańcowej, które również występują na tym odcinku szlaku. Po ok. 30 minutach od rozwidlenia szlaków dotarliśmy do dolnego krańca Hali Rycerzowej ze zrujnowanym koszarem dla owiec. Pozostało wejście do lasu, aby za chwilę go opuścić i naszym oczom ukazała się bacówka PTTK pod Rycerzową (projekt tej bacówki był powielany przy innych projektach małych schronisk turystyki kwalifikowanej, m.in. na Krawców Wierchu i na Maciejowej w Gorcach.

Na Wielką Rycerzową

Po krótkim, zasłużonym odpoczynku w bacówce, postanowiliśmy wraz z Jackiem (Ania pozostała przy bacówce) zdobyć szczyt Wielkiej Rycerzowej, wznoszący się na wysokości 1226 m n.p.m. Podejście okazało się największym wyzwaniem dnia :), jednak warto było ze względu na widoki rozchodzące się ze stoku góry. „Otoczenie jest pięknie skomponowane krajobrazowo i należy do najładniejszych miejsc w Beskidzie Żywieckim” (Figiel S., Janicka-Krywda U., Krzywda P., Wiśniewski W.: „Beskid Żywiecki. Przewodnik”. Oficyna Wydawnicza „Rewasz”, Pruszków 2009). Bardzo trudno opisać ów widok słowami – naprawdę, trzeba tu być. Warto wspomnieć, że patrząc w kierunku północnego wschodu, widać część Beskidu Małego, centralną część Beskidu Żywieckiego (z Romanką (1366 m n.p.m.), Rysianką (1322 m n.p.m.), Pilskiem (1557 m n.p.m.), Babią Górą (1725 m n.p.m.)) oraz Gorce.

Z powrotem do Soblówki

Po zejściu z Wielkiej Rycerzowej, skierowaliśmy się całą trójką w dół, za znakami żółtymi i czarnymi, które rozchodzą się za niewielkim zagajnikiem. Szlak żółty biegnie do centrum Soblówki, do przystanku PKS, my natomiast skierowaliśmy się za znakami czarnymi, do parkingu, gdzie czekał na nas samochód. Droga prowadzi non-stop w dół, bez żadnego kawałka płaskiego terenu. Schodząc, stwierdziliśmy jednoznacznie, że dobrze wybraliśmy kierunek naszego marszu, gdyż podchodzenie tą drogą wydaje się być bardzo męczące. Po ponad godzinie dotarliśmy do polany Hutyrów, co jednoznacznie oznaczało zbliżający się koniec naszej wycieczki.

Soblówka – Przysłop zielony 1 godz. 30 min 9 / 5
Przysłop – Bacówka PTTK Rycerzowa żółty 0 godz. 40 min 3 / 1
Bacówka PTTK Rycerzowa – Wielka Rycerzowa czerwony 0 godz. 20 min 1 / 1
Wielka Rycerzowa – Bacówka PTTK Rycerzowa czerwony 0 godz. 10 min 1 / 1
Bacówka PTTK Rycerzowa – Soblówka czarny 1 godz. 30 min 6 / 10
  4 godz. 10 min 20 / 18

• Figiel S., Janicka-Krywda U., Krzywda P., Wiśniewski W.: "Beskid Żywiecki. Przewodnik". Oficyna Wydawnicza "Rewasz", Pruszków 2009

• "Beskid Żywiecki". Wydanie V. Skala 1:50 000, Wydawnictwo Kartograficzne Compass, Kraków 2009
X

Podoba Ci się nasz blog? Dołącz do nas na Facebooku!