Malowniczy Przełom Wetliny, czyli rezerwat „Sine Wiry”

Jarek Zaktaulizowany: 20 maja 2018 (Opublikowany: 15 sierpnia 2014)
Résumé: 15-08-2014 6.3 km 2h 00min GOT: 6 Ślad GPX

W Bieszczady zwykliśmy przyjeżdżać regularnie co roku, jednak tradycja ta zakończyła się mniej więcej pięć lat temu. W tym roku postanowiliśmy wrócić do wysuniętego najbardziej na wschód Polski pasma górskiego, by spędzić tutaj długi weekend sierpniowy.

Bieszczady są nam dobrze znane, jednak wcześniej zawsze zapatrzony byłem (tak, w głównej mierze ja :)) w wyższe partie gór. Tym razem odpuściliśmy sobie górskie wypady i zapuściliśmy się w miejsca rzadziej odwiedzane. Jednym z nich jest rezerwat krajobrazowy Sine Wiry, o którego istnieniu (wstyd to przyznać…) dowiedzieliśmy się podczas pobytu w Sandomierzu.

Do rezerwatu można dostać się na dwa sposoby. Można zostawić samochód na parkingu przed Polankami pomiędzy Dołżycą a Bukowcem i podążać szutrową drogą rozpoczynającą się za polem namiotowym albo skorzystać z drogi prowadzącej z Kalnicy, która… w sumie łączy się z pierwszym wariantem. My postanowiliśmy pójść pierwszą, trochę krótszą trasą.

Spacer do Sinych Wirów zajął nam ponad godzinę (niestety, nie dotarliśmy do nieistniejącej już wsi Zawój) spacerowym czy też fotograficznym tempem. Po dotarciu do rezerwatu zeszliśmy na brzeg, by zobaczyć Przełom Wetliny – urokliwego miejsca, gdzie spędziliśmy więcej czasu niż planowaliśmy, ze względu na uroki miejsca, zanim udaliśmy się w dalszą drogę.

Bieszczadzka legenda głosi, że gdy Łoś z Zawoju pije wodę z Wetlinki to na nizinach na pewno będzie powódź…

Kolejnym punktem wycieczki (i ostatnim) stała się ścieżka widokowa prowadząca do właściwych „Sinych Wirów” wraz z Łosiem z Zawoju, czyli legendarną skałą, która z każdej strony przypominała mi… jelenia :). Wszystkich niezdecydowanych, czy skierować kroki na ścieżkę widokową, zdecydowanie zachęcam :)!

Buk – Jezioro Szmaragdowe
2 godz. 00 min
0 godz. 00 min
6 / 6

Do Rezerwatu „Sine Wiry” można się dostać na dwa sposoby. Jeden sposób do zostawienie samochodu na parkingu przed Polankami na drodze Dołżyca – Bukowiec i podążanie szutrową drogą rozpoczynającą się za polem namiotowym. Druga możliwość to droga prowadząca z Kalnicy.

• Praca zbiorowa. "Bieszczady. Przewodnik". Rewasz, 2006
  • Kłos S.: "Bieszczady. Ostatni taki zakątek". Sport i Turystyka - MUZA SA, 2012
  • Motak M.: "Bieszczady". Pascal, 2003

• "Bieszczady. Mapa dla wytrawnego turysty", skala 1:60 000. Wydanie II, Ruthenus, 2005/2006