Pętla w Beskidzie Małym – na Czupel

To miała być łatwa, krótka wycieczka, rozpoczynająca nowy sezon górski. Za cel wybraliśmy najwyższy szczyt Beskidu MałegoCzupel (933 m n.p.m.), podchodząc szlakiem żółtym przez Magurkę Wilkowicką (909 m n.p.m.). Jak się okazało, najłatwiej nie było, a cała trasa zajęła zdecydowanie więcej czasu, niż wskazują mapy i przewodniki.

Na szlaku

Samochód zaparkowaliśmy na parkingu w Międzybrodziu Bialskim, gdzie początek swój mają szlaki żółty, czerwony i niebieski. Po przebraniu się, rozpoczęliśmy naszą wędrówkę pierwszym z wymienionych szlaków. Początkowo droga prowadzi wzdłuż asfaltu (niecałe 50 minut), a krótko po minięciu rozdroża w Osiedlu Fliski zmienia charakter – rozpoczyna się podejście duktem leśnym. Mniej więcej w tym momencie zaczął padać, dość intensywnie, śnieg (w sumie to nic nadzwyczajnego w styczniu :)). Niestety, ów śnieg znacznie utrudnił marsz, przykrywając całkowicie znajdujący się pod nim lód.

W śnieżnej aurze, od czasu do czasu ślizgając się na lodzie, dotarliśmy do schroniska na Magurce, gdzie chwilę odpoczęliśmy. W samym schronisku spotkała nas w sumie niemiła niespodzianka, gdyż trafiliśmy na dość liczną grupę, okupującą wszystkie stoliki :). Musieliśmy zadowolić się miejscami na korytarzu. Gwoli sprawiedliwości i tak byśmy tam „wylądowali”, ponieważ do jadali nie można wprowadzać psów (choć część osób była tam z psami…).

Po tym krótkim przerywniku kontynuowaliśmy wycieczkę, kierując się na najwyższy szczyt Beskidu Małego. Śniegu cały czas przybywało, co znacznie zmniejszyło tempo marszu, szczególnie podczas… zejść. Próbując uniknąć poślizgnięć, kończących się upadkami (co nie zawsze się udawało), każdy krok stawialiśmy bardzo ostrożnie. Samo dotarcie na szczyt nie było uciążliwe, jednak to własnie w tym momencie, zaczęła się „przygoda”. Do parkingu pozostało ok. 3.5 km i około 600 metrów obniżenia. Właśnie ten fragment zajął nam najwięcej czasu (około 2 godzin), a do auta dotarliśmy w świetle czołówki. Ja trochę żałowałem, że przejrzystość powietrza, czy też jej brak, nie pozwalała na obserwowanie krajobrazów oraz że nie zdecydowałem się na wycieczkę w przeciwnym kierunku, co znacznie by ją ułatwiło.

Żurek na szlaku

W Schronisku górskim PTTK na Magurce niestety nie było dane mi zasmakować żurku, z powodu jego braku :(. Dlatego uraczyliśmy się całkiem niezłą zupą gulaszową i herbatą.

Międzybrodzie Bialskie – Schronisko PTTK Magurka Wilkowicka żółty 2 godz. 30 min 12 / 7
Schronisko PTTK Magurka Wilkowicka – Czupel niebieski 0 godz. 45 min 3 / 3
Czupel – Międzybrodzie Bialskie czerwony 2 godz. 00 min 5 / 9
  5 godz. 15 min 20 / 19

• Truś R.: “Beskid Mały. Przewodnik”. Oficyna Wydawnicza "Rewasz", Pruszków 2008

• "Beskid Mały". Wydanie VII. Skala 1:50 000, Wydawnictwo Kartograficzne Compass, Kraków 2012
X

Podoba Ci się nasz blog? Dołącz do nas na Facebooku!